larissa-in-oeganda.reismee.nl

Een warme kerst

Lieve allemaal,

Alles gaat weer helemaal goed met me, te veel energie af en toe.. De gift die ik vorige week had gekregen was een thermobeker met de naam van het ziekenhuis erop. Zo leuk en het gaat alleen maar al om het idee.

Afgelopen week heb ik voor het eerst een patiënt gezien die met de ambulance naar het ziekenhuis werd gebracht. Het ging om een zwangere vrouw die van het ene ziekenhuis naar ons ziekenhuis gebracht werd. Bijzonder om in al die vier maand voor het eerst dit gezien te hebben. De mensen hebben er gewoon geen geld voor.. Verder heb ik afgelopen week niet veel bijzondere dingen gezien dan normaal. Al zal ik jullie nog weer even op de hoogte brengen over het wondzorg project. De scholen hebben nu hun "zomervakantie" voor twee maanden. Ze gaan dus pas in februari weer terug. Wel jammer, want zo viel alles ineens wel een beetje in het water. Ze vertelde ons dit pas een paar dagen van tevoren dus hadden we niet heel veel tijd om te brainstormen over wat we gingen doen. Ik had op zich het ziekenhuis waar ik m'n handen aan vol heb en de examens, maar voor de meisjes viel alles een beetje in het water. Waar zij werken gingen de kinderen ook naar huis. Ze hadden niks meer te doen dus zijn zij vol aan de slag gegaan voor het wondzorg project. Al kost dat wel even wat tijd om dat op gang te brengen. We organiseren nu wondzorg in dorpen rond om Nkokonjeru. Alleen is het nog niet bekend en groot genoeg. Daar zijn we nu over aan het bedenken wat we kunnen doen en ondertussen geven we behandeling aan een aantal mensen. Vooral de meisjes hoor, want ik ben ook druk in het ziekenhuis. Maar waar ik kan helpen of wat ik kan doen doe ik.

Afgelopen weekend was het bijna kerst, de plannen stonden al vast en we gingen even naar Kampala om wat rust te nemen en wat dingen te kopen voor kerst. Zaterdag avond zijn we gezellig uit geweest in de bekende clubs. Heerlijk vind ik dat zelf. Het is dan echt zo genieten van alles. Voor ik het weet ben ik weer terug..
Na het weekend in Kampala waren we zondagmiddag weer terug in the village. We hadden zin in kerst al voelde het niet zo kerstig. Op kerst avond zouden we wat gezelligs doen, maar eindigende in ouwehoeren met ons Oegandese broertje Solomon. Zo ben ik en daar geniet ik dan zo van. We renden rond en waren aan het grappen, ik zat weer eens vol energie. Eerste kerstdag was vroeg opstaan, want we gingen half 8 naar de kerk. Het was zo bijzonder om dit mee te maken. We kregen natuurlijk weer een mzungu plaats. Heel lief en vriendelijk allemaal, maar ik voel me niet anders..! De dienst heb ik wel vanaf de beste plek mee mogen maken en heb dat echt tot me laten komen. Na de kerk dienst hebben we nog wat reclame gemaakt voor het wondzorg project.
Vervolgens zijn we naar huis gegaan en gerust haha. Het was ook erg warm dus even ene rust momentje kwam goed uit. Rond 1 uur ging ik naar mijn collega's. Ik wilde graag mijn kerst met hen vieren, omdat het bijzondere belangrijke mensen voor mij hier zijn geworden. En ik wilde het graag lokaal vieren. Het was super om te zien hoe ze kookten met eigenlijk niets. Toen het eten klaar was gingen we met z'n allen op de grond zitten en eten denk aan picknicken met lokaal eten. Geweldige ervaring! Na de lunch (wat in Nederland het kerstdiner is) gingen we kijken bij het voetbalveld, daar was een voetbalwedstrijd. Na niet lang volhouden, omdat het gewoon te warm was ben ik met een collega naar haar grootmoeder geweest in het klooster. Zo interessant was het ik ben nog nooit eerder in een klooster geweest waar de nonnen nog echt leven. Het was net een paradijs binnen de hekken alleen wist ik ook hoe het gewone leven buiten het paradijs van de nonnen is.. De oude non genoot zo van het moment dat ik er was en heb zo lang en veel met haar gekletst, geweldig mens.
Tweede kerstdag konden we even uitslapen. Rond 11 uur ging ik weer naar mijn collega's om ook tweede kerstdag te vieren. De lunch was nu wat meer een gewone lunch voor hier. Het was meer een relax dag en hebben films gekeken. In de middag kwamen de andere meiden ook om mee lol te hebben en te relaxen en later een diner te eten. Toen het donker was hebben we een boda naar huis genomen. We wilden nog een film kijken maar dat ging helaas niet door, de fake film deed het niet haha. Na wat nootjes en soda zijn we gaan slapen, want vandaag moest er gewoon weer gewerkt worden.

Vandaag heb ik iets super gaafs gedaan maar dat ga ik in de volgende blog vertellen. En ik zal voor de geïnteresseerden vragen aan de andere meiden of ik de link in de volgende blog mag zetten zodat jullie die ook eens lezen hoe zij dingen beleven of wat zij doen.

Voor nu ga ik snel slapen, morgen weer een dag werken! Ik heb er zin in en ben in een vrolijke bui!

Tot snel allemaal, liefs.



Reacties

Reacties

beppe sietske

dag lieve schat, wat fijn om te horen dat het weer wat beter met je gaat. sterke meid.beppe is super trots op je. en het duurt niet zo lang meer dan ben je weer in Drachten.Fijn dat je zo goed met een van de nonnen kon praten. Dat zijn allemaal dingen om te onthouden.
Beppe wenst jou een fijne jaarwisseling en een voorspoedig en gezond 2018.Dag lieverd.

opi en omi

Wat een mooi oud nonnetje heb je aan je hand dit is echt een foto zoals jij bent. Geniet nog maar even van de tijd dat je daar bent want voor je het weet ben je hier weer. En in nederland is niet zoveel te beleven want dat ken je wel. Wij genieten iedere keer van je verhalen en wij zijn ookbenieuwd naar de verhalen van de meisjes. Veel liefs en knuffel van opi en omi.

Karin

Allereerst gelukkig nieuwjaar! Ik lees je blog nu pas, bijzonder om kerst in de hitte te vieren lijkt me. Ik vind het elke keer weer bijzonder hoe respectvol en vol verbinding contact maakt met allerlei mensen. De foto van je met de non laat dat ook mooi zien!
Ik kijk uit naar he volgende blog...je maakt me nieuwsgierig.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change